Výstava Modrý Mauricius
Modrý Mauricius
Vznik uměleckého uskupení FIRMA je na umělecké scéně stejně jedinečný jako Modrý mauricius, nejznámější filatelistický artefakt, podle kterého je symbolicky pojmenovaná tato výstava i ústřední kolaborativní obraz. Takřka monochromatický černo-bílo-modrý kolos složený z šesti pláten, na nichž se podílela celá sedmice autorů, je pointou výstavy a nechává divákovi pootevřené dveře k nahlédnutí do procesu práce umělecké skupiny.
Obraz rozehrává strhující scénu, v níž lze zřetelně rozpoznat jednotlivé rukopisy všech zúčastněných autorů. Pod křídla výtvarného uskupení je totiž nesvedla náklonnost k určitému malířskému stylu, ale názor na podmínky současného uměleckého provozu. Zvoleným názvem „FIRMA“ nechtějí pouze demonstrovat komercionalizaci uměleckého prostředí, spíše jím ozřejmují pozici umělce v současné společnosti; aby mohl veřejně vystupovat, musel se vzdát romantizující pozice umělce-filozofa debatujícího o stavu dnešní společnosti. Místo toho se stal vlastním PR manažerem, koordinátorem, fundraiserem a často také teoretikem a instalačním technikem. Místo hloubání nad společenským děním, jeho kritikou či humanizováním musel začít podnikat. Aby umělci vůbec našli společnou platformu pro úvahy nad uměním, byli nuceni založit (F)irmu a místo filozofování pracují. Debata o umění se tak neodehrává při vášnivém rozhovoru v prvorepublikovém prostředí kavárny Slavia, ale při práci na společném díle. Monochromatické ladění obrazů, které vyznívá z hlavní výstavní haly, je smlouvou mezi umělci o společném „časoprostoru“ pro realizaci umělecké debaty.